O smykałce do biznesu Jasona Calcanisa przekonywałem we wpisie dotyczącym przedsiębiorczości. Dobre 4 lata temu podzielił się garścią porad na temat zwiększenia efektywności swojego startupu. Poniższe punkty są uniwersalne i pasują do polskich realiów, niekoniecznie związanych z branżą internetową.
Te krótkie porady wydają się szalenie oczywiste. Pytanie czy ta oczywistość jest rzeczywistością w firmach, które prowadzimy lub w których pracujemy. Jeżeli jesteś sobie sterem, żeglarzem i okrętem pracując na swoim to tym bardziej poniższe tipsy powinny Cię zainteresować.
1. Kup dodatkowy monitor dla każdego, zyskasz dodatkowe 30 minut co daje 100 godzin rocznie
Microsoft potwierdził w swoich badaniach, że korzystając z dodatkowego monitora zwiększamy produktywność od 9% do 50%. Wiele zależy od wykonywanych czynności, ale przyznać należy, że nawet skromne 10% in plus dla efektywności i komfortu pracy to dużo.
New York Times cytując wyniki ankiet Jon Peddie Research powołuje się na 20-30% wzrost produktywności.
Choć sensowny dodatkowy monitor można kupić za 400-500 zł to wciąż widok dwóch ekranów przy biurku jest rzadkością w polskich firmach (poza programistami, projektantami i call center). Życie pokazuje, że taki wydatek szybko się zwraca. Imponujące są reakcje osób, które pierwszy raz zaczynają pracować na dwóch ekranach. Na ich twarzach zawsze widnieje zadowolenie i zdziwienie jak pozytywnie zmienia się ich miejsce pracy.
2. Kup bardzo dobre krzesło biurowe
To, że praca siedząca wpływa szalenie niekorzystnie na nasz organizm wiadomo od dawana dzięki setkom badań. W wielu firmach testuje się pracę na stojąco bądź na bieżni co jest swego rodzaju ekstremum. Warto zacząć jednak od czegoś prostego – bardzo dobrego krzesła. Podobnie jak dobre łóżko, w którym spędzamy dużą część naszego życia, krzesło jest kluczowym elementem wyposażenia biura.
Wiele amerykańskich startupów jako swój wyróżnik w zakładce Praca wymienia pracę na kultowych krzesłach Aeron, które przede wszystkim ze względu na swój design i buzz wokół marki zyskały zwolenników wśród firm z Doliny Krzemowej. Kosztujące początkowo 1000 dolarów krzesło jest nawet wystawione w New York’s Museum of Modern Art. Podobny komfort pracy może spokojnie zagwarantować mebel kupiony Polsce poniżej 1000 zł – dla przykładu, ergonomiczne krzesła oferuje firma PROFIm.
3. Kup porządny ekspres do kawy i zapas wody mineralnej
By zaoszczędzić czas na wychodzenie z pracy po kawę czy wodę mineralną warto zainstalować porządny ekspres do kawy w firmie i wyposażyć biuro w małą lodówkę bądź dystrybutor z wodą. Dobrej klasy maszyna do kawy przyprawia o błysk w oku nie jednego pracownika, który lubi napić się napoju kofeinowego z porządnego ekspresu ciśnieniowego. Pragmatyzm i motywacja w jednym. Choć to pierwsze dotyczy szczególnie firm w centrach miast blisko coffee barów.
4. Wprowadź ruchomy czas pracy
To jedna z dużych zalet bycia swoim szefem, że godziny pracy można dostosować do własnych preferencji.
Na ten temat napisano całe książki, na czym warto się tutaj skupić to fakt, że wprowadzanie ruchomego czasu pracy wielu firmom przychodzi z wielkim trudem, ale krok po kroku tego dokonują. Popularny jest system, w którym pracownik musi rozpocząć pracę w godzinach 7:00-9:00 i skończyć w godzinach 15:00-17:00.