Gdyby mi ktoś kiedyś powiedział, że przez 1,5 godziny będę z zapałem oglądał film o historii powstania czcionki i jej zastosowania w codziennym życiu to bym nie uwierzył. Cóż to musi być za nudny materiał by przez 80 minut opowiadać o krojach liter… A jednak.
Film Helvetica jest dziełem wyjątkowym dla fanów designu i komunikacji, a szczególnie tych, których fascynuje typografia. Film powstał na 50. rocznicę zaprojektowania czcionki, którą wiele znanych marek na rynku wykorzystuje w swoim logo: Lufthansa, Jeep, Toyota, BMW, 3M, BASF.
Interesujące w filmie jest to, jak poszczególni artyści opowiadają o wykorzystaniu czcionek w swojej pracy. Szczególnie pasjonujące były wypowiedzi Stefana Sagmeistera i Erika Spiekermanna. Ten ostatni jest postacią wyjątkową – to on stworzył dla Nokii słynną czcionkę, która była wykorzystywana m.in. w Nokii 3310. Od dziesięcioleci projektuje dla największych koncernów na świecie (Audi, DHL, Sony). Tworząc identyfikację wizualną dla Deutche Bahn powiedział: „to, że projektujemy rozkład jazdy czy tabliczkę na urządzenie elektryczne nie znaczy, że musi to być brzydkie.” W tworzeniu komunikacji stawia na praktyczność i estetykę – dobór odpowiednich czcionek jest jednym z kluczowych elementów tego procesu.
Dlaczego Helvetica zasługuje na taką uwagę? Tak o samej czcionce wypowiadali się autorzy filmu:
„Helvetica to był prawdziwy krok na przód po czcionkach z XIX wieku… Byliśmy pod jej wrażeniem, gdyż była bardziej neutralna, a neutralność to słowo, które kochaliśmy. Czcionka powinna być naturalna. Nie powinna sama w sobie mieć znaczenia. Znaczenie nadaje treść tekstu a nie sama czcionka.”
Helvetica jest nadzwyczajna ze względu na swój klasyczny charakter, dużą czytelność i ponadczasowość. Jest szczególnie rozpoznawalna na stacjach metra w Nowym Jorku. Czcionka ma surowy charakter, ale to też sprawia, że znajduje szerokie zastosowanie. Najbardziej zbliżoną czcionką do Helvetici, którą wykorzystujemy przy pisaniu na komputerze jest Arial.
Jakość i sposób wykonania filmu odznacza się dużą estetyką. Film powstał jakiś czas temu, ale warto do niego wracać. Pozwala trochę zwolnić przypatrując się rzeczywistości z bliska. Uwrażliwić się na nią. Jest ponadczasowy. Podobnie jak jej główna bohaterka.
Film dostępny jest na iTunes: https://itunes.apple.com/us/movie/helvetica/id284740710