Menu
Motywacja

Daniel Pink na TED – czy jesteś wewnętrznie motywowany?

Daniel Pink podczas swojej prezentacji na konferencji TED zadaje fundamentalne pytanie: „Dlaczego firmy demotywują swoich kreatywnych pracowników poprzez zewnętrzne nagrody?” Wieloletnie badania pokazały, że innowacyjni ludzie pracują w oparciu o wewnętrzne czynniki motywujące. Oferując im gratyfikacje finansowe serwujemy sobie efekt odwrotny do planowanego.

Miałem zawsze przeświadczenie, że wewnętrznie napędzani ludzie muszą mieć przeświadczenie, że dzięki swojej pracy zmieniają świat wokół nich i tworzą konkretną wartość dla społeczności, w której funkcjonują. Najbardziej jednak zaskakujący jest fakt, że zewnętrzne nagrody nie tylko nie pomagają twórczym osobnikom, ale powodują jeszcze gorszy efekt końcowy, niż gdyby takie czynniki „motywujące” w ogóle nie występowały.

Co powoduje w takim razie, że w firmach, organizacjami i instytucjach nie bierze się tego pod uwagę? W dużej mierze to kwestia świadomości i dużych nakładów organizacyjnych by wprowadzać nowe podejście do motywowania pracowników. Same finansowe gratyfikacje są wciąż rzadkością a co dopiero bardziej wysublimowane formy motywowania.

Z optymizmem patrzę na firmy działające w sektorze nowych technologii, w których duży nacisk kładzie się na tworzenie wyjątkowych miejsc pracy, gdyż to wykorzystanie potencjału człowieka jest największą wartością dla firmy a nie maszyny czy technologia, która nabiera drugorzędnego znaczenia.

Jako przykład może posłużyć firma Zappos, wiodący sklep internetowy na świecie oferujący początkowo obuwie a obecnie dużo szerszy asortyment co jest wynikiem rozwoju firmy i faktu przejęcia przez Amazon za blisko miliard dolarów. Zappos od zawsze słynął z wyjątkowej jakości obsługi klienta, co było tylko możliwe dzięki właśnie odpowiedniemu podejściu do motywowania pracowników.

W wiekszości jednak przypadków wciąż korzystamy z mechanizmów motywacyjnych rodem z epoki rozwoju przemysłowego. Daniel Pink ma wiele do powiedzenia jak to zmienić.

Marelisa napisała świetną konkluzję na swoim blogu na temat tego filmu wideo – lepiej nie dało się tego ująć

Aby zwiększyć swoją kreatywność i uniknąć sytuacji bycia „marionetką życiowych okoliczności” i aby wykorzystać w pełni swój potencjał, musisz przestać skupiać się na zewnętrznych motywatorach, jak peniądze, prestiż i tym podobne. Zamiast tego, skup się na wewnętrznych nagrodach – zadowolenia z wykonywania zadań, satysfakcji z uczestnictwa w wybranym przedsięwzięciu albo projekcie i poczuciu sensu podejmowanych działań.

About Author

Moją pasją jest inspirowanie ludzi do wdrażania twórczych pomysłów w życie i rozwijania zmysłu przedsiębiorczości. Zajmuję się marketingiem i technologiami internetowymi. Doradzam firmom, prowadzę szkolenia, warsztaty i występuję na konferencjach. Przeczytaj O blogu lub skontaktuj się!