Czy przetrwałbyś 900 porażek? Gdyby 900 wydawnictw nie chciało wydać Twojej książki, która znaczyłaby być albo nie być dla spełnienia Twoich marzeń? Przy której odmowie byś się poddał? Setnej? Dwusetnej? Albo gdybyś stworzył dziesiątą, trzydziestą albo czterdziestą grę i świat dalej nie znajdował by dla niej miejsca na tyle byś mógł z tego żyć?
Nie byłoby wielu genialnych firm, produktów, wynalazków czy dzieł literackich, gdyby ich twórcy zawrócili w połowie drogi. To wytrwałość w uporczywym dążeniu do celu trzymała ich na obranej ścieżce.
Ten wpis rozpoczyna serię „Porażki przekute na sukces”, gdzie pokazane zostaną przykłady firm oraz przedsiębiorców, którzy dzięki wielu czynnikom nie poddawali się i wierząc mocno w swój plan działania szli do przodu. Słowo „sukces” jest trochę wyświechtane, ale w tym przypadku chodzi o realizację założonych celów jako organizacja czy osoba prowadząca swój własny biznes, także ten twórczy, jak: pisanie, rysowanie… Możliwość utrzymania się z tego, co się lubi w życiu robić.
Edward Eggleston powiedział:
„Ludzie wytrwali zaczynają swój sukces tam, gdzie inni kończą niepowodzeniem.”
Istotne jest dostrzeżenie w każdym przykładzie czynników, które wspierały te osoby na swej drodze. Wszyscy wiemy, że aby osiągnąć cel potrzeba wytrwałości. Ale jak ją w sobie wyrabiać i jak postępować by wszystko wkoło sprzyjało nam do podążania w stronę obranego celu?
Angry Birds poprzedziło pasmo porażek
Czy firma Rovio Entertainment, która stworzyła grę i markę Angry Birds, powstała wczoraj? Nie. Zdecydowanie nie. Ta fińska spółka została założona 10 lat temu przez trzech studentów z Helsinek.
Przez ponad 6 lat stworzyli 51 gier nie odnosząc większych sukcesów co doprowadziło ich na skraj bankructwa. Udało im się jednak dotrwać to tej 52. próby, która okazała się dla nich w 100% trafiona.
Latające ptaki szybko stały się fenomenem. Zaczęto tworzyć kolejne edycje gier po czym ruszyła lawina produktów z logo Angry Birds – od kubków i t-shirtów, po pluszaki, etui na telefony czy wszelkiej maści zabawki. Rok temu otwarto pierwsze sklepy w Chinach. Angry Birds to także sieć reklamowa o jednym z największych zasięgów na świecie – z miliardami odsłon reklam miesięcznie.
Oprócz wytrwałości był jeszcze jeden czynnik, który wpłynął na finalny sukces – zorientowanie tylko na jedną platformę i jeden typ rozrywki. Przestali wydawać wszelkiej maści gry z horrorami włącznie i skupili się tylko na produkcji jednej dopracowany gry na iPhone’a. To zadziałało.
„Byliśmy przekonani, że musimy mieć szerokie portfolio gier by odnieść sukces. Jak się okazało, pierwsza gra jaką zrobiliśmy z nową strategią było Angry Birds… a reszta to już historia”. Mikael Hed, Prezes Rovio
Wytrwałość i zorientowanie na wąskim fragmencie rynku pozwoliło im przerwać pasmo porażek.