Czytamy codziennie dziesiątki tekstów w Internecie, znajdujemy zdjęcia i materiały, które mogą nam się przydać w naszej pracy bądź hobby i chcielibyśmy to wszystko dobrze zorganizować. Tak, aby móc w przyszłości szybko odnaleźć potrzebne treści i mieć do nich dostęp z przeglądarki internetowej, aplikacji na komputerze czy ze smartphone’a. Zwykłe dodawanie do ulubionych już nie działa a zapisywanie plików na dysku stało się nieefektywne.
Poniższe 3 aplikacje mocno ułatwią Ci życie w sferze organizacji wiedzy bez względu na obszar, którym się zajmujesz.
Pocket (Przeczytaj później)
Natknąłeś się na artykuł, chcesz go przeczytać, ale nie masz teraz na to czasu – klikasz przycisk i tekst ląduje w Twojej „kieszeni”. Możesz go otagować i czytać off-line. Dotychczas korzystałem z Czytelni w przeglądarce Safari, ale Pocket ma zdecydowanie więcej funkcjonalności (kiedyś aplikacja nazywała się Read It Later). Andrzej Tucholski napisał ostatnio na swoim blogu, że praktycznie w ogóle nie czyta tekstów w tygodniu – dodaje je do Pocketa i nadrabia zaległości w weekend. Aplikacja z pewnością pomoże Ci skupić się na zadaniach, które masz do wykonania w pracy odkładając czytanie na bardziej właściwy moment.
Cena: 0 zł
Link: getpocket.com
Evernote (Zarządzanie wiedzą)
Za każdym razem kiedy wydaje mi się, że już wszyscy znają tę aplikację natrafiam na osoby, które nigdy o niej nie słyszały. Wachlarz możliwości zastosowania Evernote jest przeogromny, tym bardziej w dzisiejszych czasach, gdzie przeładowani informacjami potrzebujemy rozwiązania, które sprawnie je przechowuje, kataloguje, układa w szufladkach i pozwala łatwo je wyszukać.
Evernote to narzędzie do przechowywania tekstów, zdjęć, nagrań audio czy linków. Każdą przechowywaną informację możemy umieścić w wybranym notatniku (folderze) i otagować by łatwo móc do niej wrócić.
Dwie funkcjonalności Evernote zasługują na szczególne uznanie:
- Web Clipper, który pozwala Ci wycinać fragmenty stron, na których jesteś prosto z przeglądarki – może zachować całą stroną lub domyślnie tylko sam artykuł, dodawać strzałki, teksty, kolory
- Wygodna aplikacja mobilna – jak w pozostałych dwóch aplikacja, Evernote posiada też bardzo praktyczną wersję mobilną
Zacznij używać a dostrzeżesz szybko ogrom zalety i świat bez Evernote okaże się trudny do ogarnięcia.
Koszt: 0 zł lub 21 zł/miesiąc za pakiet Premium (dostęp do treści off-line, dodatkowe zabezpieczenia, lepsze wyszukiwanie, tryb prezentacji, większy transfer)
Link: evernote.com
Dropbox / Google Drive (Dysk wirtualny)
Oba produkty wydają się już dość powszechnie znane, ale nie mogło ich zabraknąć w tym zestawie. Dropbox i Google Drive to wirtualny dysk, który pozwala synchronizować pliki pomiędzy urządzeniami oraz dzielić się nimi z innymi użytkownikami. Idealnie nadaje się do pracy grupowej w firmach lub do przenoszenia plików między komputerem a telefonem komórkowym.
Dropbox jest lepszy do zarządzania plikami na komputerze i w chmurze (łatwo można udostępniać pliki dalej), jest jednak droższy niż konkurent i nie posiada kilku dodatków. To typowa aplikacja stworzona do jednego celu i stara się realizować to najlepiej jak potrafi.
Google Drive oferuje większą darmową przestrzeń, tańsze pakiety premium oraz posiada wbudowane narzędzia biurowe (odpowiednik Worda, Excela i Powerpointa). Dodatkowo jest kompatybilna z innymi narzędziami Google, jak chociażby Gmail. Jak dla mnie zarządzanie plikami w chmurze i na komputerze oraz sama synchronizacja pozostawia jednak trochę do życzenia.
Przetestujcie sami.
Cena:
Dropbox – 0 zł (2GB) lub 33 zł miesięcznie / 330 zł rocznie (100 GB)
Google Drive – 0 zł (15GB) lub 16 zł miesięcznie (100 GB)
Linki: dropbox.com / drive.google.com